Изборът на този стар възрожденски град бе провокиран от една от дейностите по проекта - изработване на общ юрган /пачуърк/ от текстилни материали с традиционни мотиви от културното наследство на всяка страна. Парчетата ще бъдат съединени и ще обиколят всички училища в страните-партньори.
Първата спирка на групата беше ОУ „Петър Парчевич”. Там ни посрещнаха любезните домакини Светлана Тренчева – директор на училището и г-н Никола Николов – преподавател по химия и ръководител на СИП „Природни багрила”.
След като се запознахме с историята на чипровския килим, с характерните мотиви и техниката на тъкане на вертикален стан, децата имаха възможност сами да опитат как се тъче. После посетихме опитното поле към училището, където се отглеждат растения, използвани за естествено багрене и научихме за старинния начин за оцветяване на тъканите.
В Историческия музей ученици и преподаватели бяха впечатлени от макета на древен самоков, уникалните експонати на Чипровската златарска школа и многобройните килими и уреди за обработване на вълната, използвани в миналото.
Преминавайки по живописно мостче над река Огоста стигнахме до Катеринината къща, приютила интересна етнографска сбирка за бита и културата на торлаците.
На път за вкъщи разгледахме резбования иконостас в реставрираната църква на село Железна и Чипровския манастир.
On November 20 a group of pupils and teachers working on the project visited the town of Chiprovtsi (which is about 50 km away from Vratsa ). We were provoked by one of the project activities – weaving of carpets with traditional patterns.
Our first destination was the local weaving school. Our kind hosts and guides were Mrs. Trencheva - headmistress of the school and Mr. Nikolov – chemistry teacher at the school walked us around the school and told us about its history and modern curriculum.
The children learned a lot about the tradition of weaving on a vertical loom, the typical patterns used in carpets. Then they had the chance to try to weave on their own. We got acquainted with the names of the different figures and what the peculiarities of weaving were.
Afterwards we visited the test field of the school where the members of the school club of wool colouring plant and grow colouring plants and spices. We were curious to get aware of the natural colouring of wool and the colours obtained after treating with different plants.
Finally the group from Vratsa visited the local museum and learned about the life style in the region and the local dialect. We also saw an interesting ethnographic collection of traditional costumes and fibres weaved by the local women.
The excursion was both pleasant and useful for all the children and teachers. It brought us back to the past times when the Bulgarian women had to make their clothes and linen on their own. We took lots of pictures and afterwards published a newspaper “Young weaver”.